Apr 262014
 

German public broadcasters ARD and ZDF will not broadcast the games of the Football World Cup 2014 on Eutelsat’s Hot Bird satellite system at 13° East due to rights restrictions.

The broadcasters’ live coverage of all 64 World Cup matches will only be transmitted on Astra (19.2° East) which has a smaller footprint than Hot Bird and acts as the main DTH platform serving domestic satellite households in Germany.

“The contractual agreement with FIFA does not enable ZDF to distribute the coverage on Eutelsat Hot Bird,” a ZDF spokesman told Broadband TV News. He added that no decision has been made yet which programmes will replace ZDF’s World Cup transmissions on the Eutelsat satellite.

A spokesperson from SWR, the ARD affiliate handling the World Cup coverage, told Broadband TV News that, according to the present state of knowledge, ARD will only distribute the World Cup matches on Astra, like it has been the case at the previous World Cup four years ago. SWR expects to make a firm statement on this matter in mid-May 2014.

The rights issue arises from Hot Bird’s large footprint through which ARD and ZDF reach, for example, expats, hotels, embassies and army troops in remote areas not served by Astra. The wide-beam transponders used by the broadcasters also cover the Middle East and Northern Africa where pay-TV broadcaster beIN Sports from the Al-Jazeera group has obtained the exclusive live broadcast rights from FIFA. With the removal of their unencrypted World Cup coverage, ARD and ZDF avoid a legal dispute with the rights holder in these territories.

ARD and ZDF on Hotbird will therefore have to show alternate programming, when World Cup football matches are being played and show on the same channels on Astra 19 east.

 

FIFA would like to reiterate that contrary to some reports about the 2014 FIFA World Cup™ coverage in the Middle East and Northern Africa, including statements attributed to ZDF, FIFA’s broadcast partner in Germany, ZDF will not be broadcasting matches unencrypted on the Eutelsat Hot Bird satellite platform during the 2014 FIFA World Cup™. ZDF/ARD are media rights licensees for the 2014 FIFA World Cup™ for the German territory only. As such, their broadcasts will be available in the German language and restricted to Germany. beIN Sports is the exclusive Media Rights Licensee for the Middle East and Northern Africa.

Sep 182013
 

Al Jazeera Sports removes its channels from Hotbird 13 East

The Al Jazeera Sports satellite TV platform has removed without notice the JSC channels +5 +6 +7 +8 +9 +10 from the Eutelsat HotBird (13 ° East) satellite.

The Al Jazeera Sports channels were transmitted from frequency 11.296-H MHz (DVB- S, MPEG-S, SR 27500, FEC 3/4).

The Al Jazeera Sports channels on the same frequency continue – JSC +1 +2 +3 +4.

Subscribers who want to continue receiving the channels that have been removed from Eutelsat HotBird 13e will have to realign your satellite dish to either Nilesat (7 ° West) or Badr (26 degrees East).

Al Jazeera Sports have the live broadcasting rights to may football league and competitions, including the FA Premier League, Champions League, La Liga and FA Cup

Jul 192013
 

UKTV direct from satellite on a 40cm satellite dish from Hotbird….is this another con to prey on unsuspecting expats who may lose their UK TV?

These leaflets, being distributed through bars and shops in the south of Spain, preying on people due to the potential loss of UK TV channels.

This UK TV satellite systems is “a brand new Angelo Hispanic digital TV service beamed from the Eutelsat Hot Bird13A satellite. This innovative service will bring UK TV programs to Spanish audiences, with both Spanish and Original language options. The service will also offer Spanish ex-pats British programming in Spanish.”

Sounds too good to be true.

And it probably is…

For £250, (that is for a receiver and 1 years subscription – you have to pay extra of you want a dish!) you are promised UKTV channels direct from satellite available on an small 40cm satellite dish.

“plus £150 for 40cm or 60cm dish and installation fee.” – Personally, for ideal reception of the Hotbird satellites in Spain a minimum of 60cm satellite dish should really be used. And I supply and install an 80cm dish for 100 euros!

The satellite they are using is, according to the website, the Hotbird 13A satellite . Which is interesting as, according to all the satellite tracking websites, Hotbird 13A is not operational, is not carrying any channels, and is not even located at 13 East (it is in fact in a “graveyard” slot at 3 east!).

Of course this could be a simple error. Or it could be a “rebroadcasting” system that uses terrestrial signals and masts, rather than a satellite, but tries to make people think that their system provides UK TV from a satellite.

According to their website you will receive BBC1, BBC2, BBC3, BBC4, CBBC, CBEEBIES, BBC NEWS, ITV1, ITV2, ITV3, ITV4, CHANNEL4, 4SEVEN, FILM4, MORE4, E4, 4 MUSIC, CHANNEL 5, 5USA, 5STAR, Abu Dhabi Sports (ADMC) EUROSPORT, ALJAZEERA, CNN, FOXNEWS, DMAX, MTV, SYFY, DISCOVERY CHANNEL.

Also, according to their website, “Programs such as “East Enders” will be dubbed into Spanish, at the same time available in the original English language version, this will apply to all of the channels offered”. I think this would take an enormous amount of resources to be able to live dub all channels into Spanish!!!?!?!?!?!?!?

It would take someone a few million Euros to be able to set up a system such as this, so you would have thought they would have produced a more professional looking website and leaflet.

The website has no contact numbers. Simple. No detail. No “company information” or registrations. And is registered to an address in Kent.

Sounds familiar. Well a few years ago, there was a short lived system similar to this one, proclaiming to be a long term UK TV system. Their agents, including someone calling themselves a “Charles Turner” (KH?TW? “DM”?), spamming websites and forums for sales, saying nothing can stop them and this system will last forever. It lasted about 4 months before it was closed down and removed from the satellite, leaving their clients out of pocket a few hundred euros. Although their agents claimed there was a “technical issue” with the satellite they were using, and they would return, they never did. Interesting that the website used for this closed “rebroadcast by satellite”, is now selling internet TV systems here in Spain. Hmmmm.

So, until someone can prove different, best avoid this “innovative service”.